Thursday, January 20, 2011

Pelik Tapi Betul Tau.....


arinih nak story skit pasal gambar2 yyanng aga pelik tapi sebenarnya betul.. (selalunya kat tv punya rancangan pelik tapi benar...)

gambar pertama yang kat atas.. kalau org yg tak berapa peka dengan subjek sains atau kimia, pandangan pertamanya ialah ''orang lidi yag sedang menari...'' hehehehee.. tapi bagi budak2 sains la kan.. pandangan pertama dorg tau la ni struktur kimia (chemical structure)... pastu sibuk nak tau apa nama molekul ni dari tengok bentuknyaa... ada la skit beza orang yg suka seni dan sains.. hehehehee... tp ni la salah satu bahan dan cara yang boleh dipakai dalam kelas masa pnp (pembelajaran dan pengajaran).... sebabnya nampak kreatif dan buatkan students tertarik nak tau mende apakah itu... heheheheh..





dua gambar yang kat atas ni menunjukkan contoh2 struktur binatang dan kemudian diadaptasi kepada struktur kimia.. kebanyakan struktur kimia ni kompleks dan berantaian panjang.. jadi nak memudahkan orang yang melihat ataupun untuk mentafsirkan gambar rajah, struktur tu dilukis kepada bentuk2 haiwan... contohnya zirafah, ular, burung, lembu dan banyak lagi la..

eheheehehe...tak pernah lak saya terpikir teknik ni sampai la saya terbaca kat tumblr, satu lamab web sosial gak cam facebook.. bagi saya la, mainan visual tu penting dalam pembelajaran sebab bagi banyak kesan, effect kat orang yang tengok sekali imbas.. mudah untuk ingat bila sesuatu itu simple, unik, pelik, kelakar... tapi itu yang menarik minat student tuk tau lebih banyak lagi pasal subjek sains la kan.. hehehehe... =)

No comments:

Post a Comment