Thursday, January 20, 2011

Apa Itu MISCONCEPTION????

ni tajuk eksperimen yang kami semua kene buat dan kene submit bulan 2 nih.. nak cerita pasal ape ye??? ni info yang saya dapat dari internet..

''Preconceived notions, conceptual misunderstandings and non-scientific beliefs are referred to as misconceptions''

apa yang saya paham dari petikan kat atas nih.. idea, pendapat dan kepercayaan seseorang itu terhadap sesuatu fakta atau konsep adalah salah.. dan orang seperti ini tidak mengaku yang beliau mempunyai tanggapan yang tidak benar, bermaksud apa yang dinyatakan itu benar sekali...

''in the term of misconceptions of science, most people (adult or children) tend to choose the concept that best suits their logic''

hal yang demikian berlaku apabila teori atau fakta disalah interpretasi.. sebagai jalan penyelesaian, mereka dengan mudah membuat keputusan berdasarkan pemikiran logik.. memberi pandangan tanpa membuat pemerhatian atau kajian.. selain itu, kekurangan bukti (evidence) dan juga konsep sains (scientific reasoning and scientific language) dalam memahami subjek sains..

antara contoh ''misconception in science''

chemistry...
a) Objects sink in water because they are heavier than water.

- sebenarnya tidak semua objek tenggelam di dalam air. antara eksperimen yang pernah dilakukan oleh rakan saya minggu lepas ialah dgn menggunakan dua plastisin yang sama berat dan dua bikar air yang sama isipadunya. satu dibentuk bulat dan satu lagu dibentuk leper membentuk bot. kemudian, kedua2 palstisin dimasukkan ke dalam bikar berasingan. pemerhatian kami ke atas eksperimen tersebut, hanya platisin yg berbentuk bulat tenggelam dan plastisin yang berbentuk bot terapung di atas air walhal mempunyai berat yg sama.. mengapa??

mengikut konsep ketumpatan, jisim berkadar sonsang dengan isipadu.. yang bermaksud, jika isipadu objek tersebut besar maka ketumpatan akan menjadi kecil atau rendah dan membolehkan objek tersebut terapung.. oleh yang demikian, objek besar seperti bot, kapal kontena tidak tenggelam kerana mempunyai ketumpatan yang rendah apabila isipadu objek yang digunakan untuk menampung bot tersebut adalah besar..

biology...
a) DNA is not made of protein.

- biasanya DNA akan dikaitkan dengan rantaian heliks ganda dua yang oanjang terdiri dari nukleotida (nucleotide) tetapi rantaian nukleotida itu sebenarnya terdiri daripada molekul protein yang didapati dalam organisma tersebut. kerana DNA tersebut berada di kedudukan kromatin (chromatin) dalam oraganisma.. tambahan lagi, dalam penghasilan DNA, pertama skali berlakunya ''protein translation of RNA sebelum berlakunya transcription of protein DNA''.. kebanyakan pelajar akan mengalami masalah untuk memahami konsep protein dan DNA..

untuk mengatasi masalah ni, kebanyakan guru akan memberi pengertian bagi setiap term, konsep yang khusus sebelum pergi ke peringkat yang lebih tinggi.. pentingnya ''prior knowledge'' sebelum menganalisis sesuatu yang lebih kompleks...

No comments:

Post a Comment