Wednesday, February 16, 2011

Work Like a Dog


kadang2 kita tak sedar sistem tubuh kita sentiasa bergerak dan bekerja 24/7.. jadi bagaimana tindakan kita tuk memastkan sistem ni bergerak lancar dan berkesan??

kenapa adanya bulan puasa dalam islam?? salah satu sebabnya ialah untuk merehatkan sistem badan kita sebagai contoh sistem pencernaan dan banyak lagi... kita tidak mampu menghentikan sistem tubuh tapi dapat menurunkan kadar sistem tersebut melakukan tugasnya.. antara faktor yang menggangu sistem tubuh adalah pengambilan alkohol secara berlebihan, pengambilan makanan yg terlalu manis ataupon masin yg mengganggu sistem tubuh.. antara kesannya ialah individu mendapat tekanan darah tinggi, diabetis, penyakit ati atau hepatitis yg boleh membawa kepada kematian...

selain itu, kita digalakkan untuk mendapat tidur yg cukup dan tidak bekerja terlalu lama kerana dapat menggangu sistem fizikal dan mental individu.. bayangkan jika bekerja terlalu lama, spt mengangkat barang, dduk menghadap laptop seharian, mengira akaun ataupon memandu sepanjang hari tanpa henti.. pasti akan mengganggu sistem tubuh spt rasa sengal2 badan, sakit kepala, kaki, tangan ataupon mana2 bahagian tubuh lain.. secara mental pula, bila indivdiu dikaburi wang drpd pekerjaan yg dibuat, indivdu tersebut menjadi terlalu workaholic, dan hanya memikirkan kerja untuk mendapatkan ganjaran..

jadi, bekerja mengikut had yg termampu, merehatkan badan dan minda dengan cukup, mementingkan pengambilan makanan yg sihat dan seimbang bagi memastikan sistem tubuh kita berjalan dengan lancar dan tidak menghadapi kesukaran di hari tua.... =)

No comments:

Post a Comment