Sunday, February 13, 2011

Dengki

kenapa wujudnya perasaan dengki?? aku masih tak faham.. dengki, cemburu, sakit hati.. lain org lain rasanya.. dulu masa zaman skola pernah la alaminya.. ingatkan bila dah belajar di tempat yg lebih tinggi tak ada lagi la perasaan hasad dengki.. rupanya tak.. lagi teruk ada laa... kalau persaingan yg sihat takpe la juga.. tapi dengki yg menjatuhkan seseorang.. ape motif????

hari kita dihentam mungkin hari kita berada di tempat paling bawah.. paling hina di mata mereka.. takkan mudah mengalir air mata kerana cacian mereka walaupon tubuh menggeletar dengan hati yg sgt terluka.. air mata iu bukan murah untuk tatapan mereka.. dan ketka kita tak mampu besuara, kita mengiyakan saja kemenangan mereka.. hari ini hari mereka.. dan bila tiba hari kita untuk bangkit, takkan ada sesiapa yg boleh menghalang kita.. lidah pasti kelu senyap sepi seribu bahasa.. tiada kata yg dapat menggambarkan perasaan mereka ketika itu..

pengalaman mengajar kita tuk lebih berani.. itulah kekuatan yang kita harus cari sendiri.. tidak selamanya kita di bawah dan tidak mungkin kekal untuk kita berada di puncak.. hati yg bersih, jiwa yg suci, bebas dr hasad dengki.. insyaAllah kita pasti maju ke depan.. melihat seseroang pada kebaikannya dan menjadikan kelemahannya sebagai aset tuk kita menjaga dan membaikinya sebaik mungkin..

Allah swt sentiasa bersama dengan orang yang teraniaya...

No comments:

Post a Comment