Thursday, March 3, 2011

Fokus

entry kali ni pulak nak cerita sejauh mana dah aku belajar dalam setiap kelas yang aku pergi... kelas untuk sem nih kimia inorganik, fisiologi tumbuhan dan haiwan, kimia analisis, angklung, kp sains dan english..

kelas kimia inorganik mulanya agak bosan.. tp bila masuk minggu ke 7 baru seronok belajar... (sbb masa test dpt teruk.. terus insaf n fokus dlm kelas..) lecturer hari isnin garang, suka attack2, yg hari rabu best sbb cerita ada kaitan antara perkahwinan dgn kekimiaan.. yg hari jumaat lak cepat ngantuk sbb suara lecturer tu perlahan... (banyak lak komen yg negatif kan.. maafkan saya ye lecturer sbb saya ni cepat hilang fokus, pastu tertidoooo dlm kelas...)

kelas fisiologi pon ikutkan best sebab subjek yg diajar menarik.. tapi disebabkan lecturer mengajar tujuan nak cepat habis slide.. dengan tak sempat nak salin nota depan.. tutor pon tak bagi softcopy... mulalah hilang fokus.. bila test lak salah jawab sbb tak ikut arahan.. (dalam kelas tidooo jugak.. tu psl test hancur..) seminggu habiskan satu topik.. memang sepatutnya saya sendiri yg kene berusaha tuk dapatkan nota, tp kalau lecturer mengajar dalam kelas sbb nak habiskan topik.. nawaitu pon berubah laa... =(

kelas kimia analisis memang best tp saya pulak malas nak pegi kelas petang.. kalau dah sampai bilik memang malas nak keluar balik.. (perangai buruk ni susah nak buang dari tahun 2 lagi...)

kelas angklung pon best! sbb saya tak pandai main alat muzik.. bila ada peluang main benda baru yg org lain tak boleh nak main.. memang rasa seronok sgt! cikgu yg mengajar pon kelakar dgn pewatakan cam ayah2 gituh..

kelas english pon best! mulanya tak minat gak sbb ingatkan kene slalu present kat depan tp cuma buat pembentangan atas kertas majung...(sbbnya tak pandai speaking omputih habuk2.. tu psl la malu...) sekarang jd lebih semangat pegi kelas sbb tau cara2 nak wat resume, report, formal letter tuk company besar2... mmg byk belajar benda baru laa... dan lebih konfiden!

dan yg terakhir! kelas kp sains! haaa dari awal lagi sgt bersemangat tuk kelas nih.. yela, dah ada pengalaman mengajar kat sekolah tp masih rasa tak cukup tuk mengajar dgn cara yg betul.. bila masuk kelas ni baru la nampak kat mananya kekurangan yg masih ada.. rasanya diri ni macam budak2 sbb bila dah tahun 3 sekurang2nya dah pandai bercakap dgn ayat2 yg betul.. tp bila present masih lagi gagap...

dan bila habis kelas, balik bilik, masih lagi terfikir.. apa yg dah saya dapat dari kelas td.. memang ada banyak yg saya belajar tp tak praktik masa present.. rasa rugi sgt sbb ilmu yg dicari 2 tahun lepas tak digunakan dgn betul.. jadi bila masuk kelas nih, sebolehnya nak cari kat mana kelemahan diri yg perlu dibaiki... saya tak memikirkan sgt tentang grade atau pointer tp jujurnya saya lebih suka fikirkjan apa yg saya dpt dr pembelajaran subjek tu...

bila pergi sekolah, bukannya kita bawak semua teori, sijil, pointer, grade dlm kelas.. tp kita bawak teknik mengajar dgn betul.. ilmu tu subjek yg nak disampaikan.. tp kalau tak kene pada cara.. ilmu pon tak tersampai kat anak murid.. (ni pendapat saya la...)

dan sekarang, saya nak lebih fokus apa yg semua lecturer nak sampaikan.. baru la dapat memahami maksud sebenar fokus.. sekali kita terlelap, kereta yg dipandu pon boleh terjatuh gaung.. ya Allah permudahkanlah urusan hidupku.. semoga aku dapat menjadi manusia yg berjaya... ameen..

No comments:

Post a Comment